Pavol Kuľanda - rozhovor o IAPLC 2022


Každým rokem vyhlížíme v celosvětové soutěži IAPLC zástupce z České republiky a Slovenska. Letos se bohužel v TOP 100 ani jeden Čech neumístil. A přitom jsme měli jako Česko celkem 17 želízek v ohni. Velká škoda. Náplastí tak bylo alespoň skvělé 37. místo Pavola Kuľandy ze Slovenska. Nebo z Velké Británie? No, posuďte sami, protože jsme Pavola poprosili o rozhovor a on gentelmansky neodmítl :)

 

V prvé řadě gratulujeme ke skvělému umístění v letošním IAPLC. S jakým očekáváním jste do letošního ročníku šel s ohledem i na výborné umístění v minulém roce?

Dakujem! Dufam, ze nebude vadit, ze som nepouzil Slovensku klavesnicu a chybaju punkcne znamienka. Ocakavania su kazdy rok velmi zmiesane. Kazdy rok sa prihlasi do sutaze vyse 2000 aquascaperov z celeho sveta, takze je len velmi tazke odhadnut ake umiestnenie ziska moja praca alebo celkovo, co mozeme ocakavat od ostatnych sutaziacich ale aj poroty. Jeden rok dominuju prirodne nadrze, iny rok zas diorama. Po minulorocnom skvelom vysledku som vedel, ze moja tohtorocna praca ma rovnako skvely potencial sa umiestnit v prvej stovke, no je to len na porote, ci ich zaujme a vyberu ju medzi 100 najlepsich a do dalsieho kola.

 

Jaký byl Váš cíl pro letošní rok?

Mojim cielom bolo minimalne zopakovat taky dobry vysledok ako minuly rok, pripadne ho este zlepsit. No urcite by som bol velmi spokojny ak by som sa dostal medzi 100 najlepsich bez ohladu na umiestnenie, kedze vieme, ze kvalita prac je velmi vysoka a niekedy sa nepodari ani tym najskusenejsim tam dostat.

 

Co jste oproti loňskému layoutu změnil?

Viacmenej takmer nic alebo len velmi malo. Pouzil som tie iste druhy materialov, vacsinou tie iste druhy rastlin az na niekolko vynimiek a takisto som sa zameral na dioramu, takze ten isty styl akurat s tym rozdielom, ze proporcia medzi drevom a skalou bola opacna. Minuleho roku som sa zameral na “forest” no a tohto roku na roklinu v lese, takze som pouzil podstatne vacsie mnozstvo kamena a menej dreva. Chcel som sa drzat v podobnom style ako minuleho roku kedze som s tou pracou zozal uspech.

Forest-in-the-wind

Akvárium Pavola v IAPLC 2021 (42. místo)

 

Proč si myslíte, že jste se neumístil ještě na lepším místě?

To je tazke posudit. Je to len na porote, ci ich praca dostatocne zaujme, no samozrejme som si tiez vedomy svojich chyb a viem, ze nebola dokonala, velmi inovacna (s nejakym novym napadom), a tiez pravdepodobne s tym suviacim prvym dojmom. Prvy dojem je velmi dolezity a taktiez vkus poroty.

 

Udělal byste s letošním layoutem ještě něco jinak?

Urcite! Stale je co zlepsit. Zachoval, by som ten isty concept, no snazil by som sa vyhnut symetrii na obidvoch stranach. Struktura a forma skal je velmi podobna co vytvara symetriu. Ako vieme symetria je v prirode nevidana. Tiez by som potiahol a vybudoval steny roklin tak aby sa dotykali predneho skla a uzatvorili tak pohlad do nadrze a zablokovali bocne steny. Tym by sa este vyraznejsie prehlbilo akvarium a perspektiva a vzbudilo by to vacsi dojem a vtiahlo divaka a porotu priamo do sceny rokliny. V tom vidim velky rozdiel oproti svetovej spicke. Neboja sa to realizovat aj napriek tazkostiam pri udrzbe alebo pripadnemu risku, ze to nadrz nevydrzi staticky. Zachadzaju do extremov, co je niekedy potrebne aby sme sa dostali na top pozicie.

 

Co bylo na Vašem layoutu nejtěžší?

Hmm. Nemozem povedat, zeby nieco bolo tazke. Uz sa tym zaoberam zopar rokov a po minulorocnej skusenosti s udrzbou narocneho projektu, sa mi tento rok zdal o mnoho lahsi. Tvorbu hardscapu som si vychutnal a postavil s prihliadanim na naslednu udrzbu aby nebola velmi narocna. Mal som vsak dost velky problem s diatomami (hnedou riasov) po par tyzdnoch po osadeni. Riasy boli agresivnejsie ako zvycajne a vyrazne spomalili , alebo by sa dalo povedat, ze dokonca zastavili rast rastlin. Trvalo to priblizne 3 tyzdne, co ma dost deprimovalo, no vedel som, ze sa to ustali, tak som nepanikaril. Potom to uz islo hladko a nadrz bola hotova na fotenie po styroch mesiacoch ako zvycajne.

 

Mohl byste nám ukázat nějaké fotografie z tvorby layoutu?

Samozrejme, velmi rad. Dufam, ze to pomoze a mozno aj inspiruje dalsich akvaristov v Cechach a na Slovensku.

 

 

Jaké kameny, rostliny a kořeny jste pro akvárium použil?

Basaltovy (cadicovy) kamen z Irskeho pobrezia na stavbu rokliny a Redmoor, Mangrove, Talawa a Ramous korene boli pouzite na vytvorenie efektu stromov rastucich na vrchu utesov.

Pouzil som rozne pomaly rastuce epithyticke rastliny a machy, ktore by prirodzenym sposobom obrastli hardscape (male anubiasy, bucephalandry, ferny, H. pinnatifida a Riccardia mach) no a samozrejme travnickove rastliny na detaily (Hemianthus Cuba, Lileaopsis, Hellanthium, Hydrocotyle tripartita, Montecarlo) a v pozadi za stromami rychlo rastuce stonky na efekt lesa v pozadi (Rotala green, rotundifolia a Micranthemum micranthemoides).

 

Jak vnímáte pravidla hodnocení akvárií? Spousta lidí si myslí, že akvária, která se umístila pod TOP 10 mohla být klidně v v druhé desítce a naopak. Dá se vůbec něco takového jako umění objektivně hodnotit?

Ano mohli, no neumiestnili sa. 100 prac bolo vybranych v prvom kole, a tam je ten hacik, ktory vela z nas nedokaze rozlustit. Na akom principe su tie prace vyberane. Urcite je to tym prvym dojmom, no zaroven si myslim, ze sa snazia vyberat aj prace podla roznych stylov aby bola vysledkova listina prvych 100 prac rozmanita. Nasledne boli body rozdane 10 clennou porotou, ostatne je uz zbytocne rozoberat a polemizovat o tom. Ako ste uz naznacili, umenie je subjektivne. Kazdemu sa paci nieco ine a preto je v porote 10 ludi z roznych krajin a kultur. Vo vacsine ostatnych sutazi su v porote vylucne svetovy aquascaperi, tak mozeme vidiet na poprednych miestach velmi kvalitne a technicky narocne prace. V IAPLC je to taky mix aquascaperov, ale aj ludi z inych oblasti. Ci uz editori roznych akvaristickych casopisov alebo ludia posobiaci v akvaristickom obchode, ci priemysle. Faktom je, ze prave preto je IAPLC stale najprestiznejsi contest, a stale je plny prekvapeni a je velmi rozmanity. Mozeme najst na poprednych miestach rozne styly prac.

 

50 % soutěžních bodů od porotců je věnováno dle pravidel "Znovuvytvoření přirozeného habitatu pro ryby". Jak se k takovému zásadnímu počtu bodů dá z pohledu aquascapera postavit?

Potom co si jednotlivi porotcovia zostavia svoj rebricek prac od prveho miesta az po stovku, tak pouzivaju dodatocne bodovaci system, ale iba pri prych top 10 pracach vo svojom rebricku. Ked sa nedostanete do tej top desiatky u ani jedneho rozhodcu, tak stracate velmi vela bodov a naopak tie prace ktore sa pacia takmer kazdemu porotcovi, prakticky nadobudnu tolko bodov, ze sa stavaju vitazom. Je to dost zlozity system no mozeme si byt isti, ze vitaz a prve miesta su zasluzene kedze zaujali vacsinu poroty. Co sa tyka 50% bodov za znovuvytvorenie prirodzeneho prostredia pre ryby, tak to je velmi zlozita otazka, na ktoru naozaj nemam presnu odpoved. V dnesnej dobe modernej akvaristiky je uz takmer nemozne najst skutocne akvarium, ktore by presne zodpovedalo tejto poziadavke na poprednych miestach (cest vynimkam). Myslim si, ze akvarium musi mat pocit “vlhkosti” cize je v istej miere spojene s vodou. Ci uz ide o dioramu alebo naturalne akvarium. Mal by tam byt niekde akysi vplyv posobenia vody. Ci uz je to skutocny naturalny design, ktory by bol v istej miere podobny tomu v rieke, ci jazere pod vodou, alebo diorama kde je ale takisto znazorneny tecuci potok v lese alebo udoli. Jaskyna je takisto formovana vodou tisicky rokov. Potom je uz len dolezity ten posledny krok a zvolit si ryby, tak aby sa citili bezpecne a spravali prirodzene v nami vytvorenom prostredi. Mali by mat dostatok miesta na zivot a dekoracia by im nemala nejako ohrozovat zivot a ovplyvnovat prirodzene spravanie sa v takom prostredi.

 

Spousta lidí ví, že jste ze Slovenska, ale soutěžíte pod britskou "vlajkou". Proč je tomu tak?

To je tema, ktorou sa zaoberam kazdy rok ked vyplnujem prihlasku. Uz 18 rokov zijem v Severnom Irsku, ktore je sucastou Spojeneho kralovstva. Posledne dva roky je moznost vyberu iba Velkej Britanie v IAPLC zozname krajin, co nie je geograficky a politicky spravna volba, no najblizsia co sa tyka adresy mojho bydliska. Na Slovensku sa zdrziavam uz iba maximalne jeden-dva tyzdne v roku a pocas mojho posobenia v UK som nadobudol niekolko sponzorov, ktorych si velmi vazim, pretoze bez ich pomoci by som len velmi tazko financne zvladol kazdorocne sutazit na vysokej medzinarodnej urovni. Preto na sutaziach reprezentujem UK (Velku Britaniu a niekedy Severne Irsko podla moznosti volby poskytnutej sutazou), lebo si myslim, ze je to moralne korektne voci mojim spozorom. No nevylucujem, ze v buducnosti to bude prave Slovensko, ktore by som velmi rad reprezentoval, no to ukaze len cas.

 

Jak byste zhodnotil celkově letošní IAPLC a co očekáváte od příštího roku? Už máte v hlavě layout na příští rok?

Celkovo IAPLC 2022 hodnotim kladne, tak ako kazdy rok. Ako som uz vysvetlil pred tym, nemozeme byt vsetci uplne spokojni s vysledkami. Ja mam tiez svoje oblubene prace, ktore sa mi velmi pacia a moj osobny poradovnik v top 7 by sa trochu lisil od toho aktualneho no vo vacsej miere s vysledkami suhlasim a respektujem ich.

Z mojho osobneho hladiska som velmi spokojny a stastny, ze sa mi opat podarilo prebojovat do top 100 a dosiahol som doteraz svoj najlepsi vysledok. Do buduceho roku ocakavam, ze sa mi podari opat zucastnit a vybudovat dalsiu zaujimavu pracu, no mozem prezradit, ze to nebude diorama, ale skor naturalne akvarium s uz spominanym “pod vodnym” pocitom v ADA ideologii, cize to bude skor taky klasicky layout. Material mam uz pripraveny a rozmyslam este nad druhmi rastlin, no necham to uz na neskor kedze najprv by som chcel vybudovat hardscape, ktory bude jednoduchy a ucelovy.

Bolo by velmi prijemne sa dostat opat do top 100 a mozno sa uz konecne prebojovat do top 27, no prave v tomto momente to nie je mojou prioritou. Dostal som s na metu v zivote a hlavne v akvaristickej zalube, kedy by som sa chcel vratit trochu spat k casom, ked to bolo viac o tych rybach ako o dizajne. Milujem stavanie dioramy a takisto sa na nu kazdy den pozerat, no chcel by som sa vratit k tej klasike, ktora nas stale niecim prekvapi a neustale sa meni a vyvija v duchu wabi-sabi. Verim, ze aj rybam sa to bude pacit viac.

 

Ještě jednou díky za skvělý rozhovor a přejeme v dalších letech ještě více aquascapingových úspěchů.

Dakujem aj ja. Velmi ma tesi a je mi ctou sa s Vami a Vasimi sledovatelmi podelit o moje pocity, skusenosti a postup pri tvorbe mojej tohtorocnej prace. Dufam, ze to citatelia ocenia a pomoze to pri ich dalsom vyvoji v oblasti prirodnej akvaristiky.

 

Pokud se Vám článek líbil a myslíte si, že by mohl pomoci i ostatním akvaristům, sdílejte článek na Facebooku pomocí tlačítka níže.